Japońska architektura od stuleci, stara się współistnieć z naturą. Ma to swoje korzenie także w religii, gdzie człowiek nie jest panem przyrody, a jej częścią. Takie podejście służy tematowi projektowania, bo dzięki niemu domy japońskich architektów zdają się być doskonałe.
Architekt Kazuhiko Kishimoto z pracowni Acaa, zwrócił moją uwagę dwoma projektami domów mieszkalnych. Znajdują się one, w dwóch całkowicie różnych pod względem atrakcyjności miejscach. Jeden na narożniku małego osiedla, drugi na malowniczym zboczy góry, położonej nad brzegiem oceanu. Jednak ostatecznie okazuje się, że oba miejsca są doskonałe, a powstałe domy zmieniają rzeczywistość.
Sky Catcher House
Znajdujące się w środku domu patio, otoczone jest dużymi płaszczyznami okien, które doświetlają całość przestrzeni. Dlatego, budynek pozostał jednopiętrowy, aby światło mogło swobodnie wnikać, a niebo pozostało widoczne. Jedynie sypialnia znajduje się na 2-m poziomie, co nawiązuje do tradycji Tokonomy z 13 wieku. Budowano wtedy alkowę na lekkim podwyższeniu, w stosunku do reszty pomieszczeń.
Drewno patia, doskonale dopasowane zostało z drewnem domu, z racji przeznaczenia, są to dwa różne rodzaje podłogi, choć rodzaj drewna i temperatura koloru pozostały takie same.
Wnętrze i zewnętrze budynku przenikają się, a asymetryczny układ patia, daje wrażenie głębi.
Motyw przewodni to drzewo, do tego szkło, biała neutralna elewacja budynku i niebo.
Asymetria, to jedna z zasad Japońskiej architektury, dzięki takiemu układowi przestrzeń patia zdaje się być, optycznie większa.
Układ pomieszczeń.
Wind-dyed House
Taras obiegający dom tzw. engawa, charakterystyczny jest dla budownictwa japońskiego. Podobnie jak w pierwszym projekcie, to co na zewnątrz budynku (tam patio tu taras), także składa się na część użytkową domu.
Czysta forma, wykorzystane naturalne materiały, a kompozycję zamyka niebo lub wiatr i woda.
Rdzawo czerwone skórzane krzesła i stół z blatem z desek o naturalnie nierównych krawędziach, te elementy wystroju dzięki miękkiej linii, delikatnie przełamują prosty linearny podział okien i blatu kuchni.
Papierowe panele, to elementy przesuwne umożliwiające zasłonięcie okien. Jest to tradycyjna Japońska dekoracja.
Widok od strony oceanu i z boku budynku. Od strony drogi, widoczny jest tylko jeden poziom budynku.
Układ pomieszczeń na poszczególnych poziomach.
zdjęcia http://www.highsnobiety.com Hiroshi Ueda
Więcej w temacie:
ach, piękne domy
OdpowiedzUsuń